Background

Loot Boxit vs. Uhkapelaaminen: Eroavatko ne Mitenkään Toisistaan?

Ihmiset ovat pelanneet raha- ja uhkapelejä jo reippaasti ennen ajanlaskun alkua. Aluksi pelaaminen oli lähinnä vedonlyöntiä hevoskilpailuissa, lottoa, arpajaisia sekä noppien heittelyä, mutta digitalisaation ja teknologian kehittymisen myötä mukaan on tullut myös esimerkiksi rahapeliautomaatteja ja nettikasinoita.

Jos tavalliselta kaduntallaajalta kysyy, minkä hän mieltää uhkapelaamiseksi, sanoo hän todennäköisesti Uusimmatkasinot.com -vertailusivustoltakin löytyvillä nettikasinoilla pelaamisen. Tiesitkö, että uhkapelaaminen on kuitenkin pesiytynyt myös ihan perinteisiin videopeleihin, joita jopa lapset pelaavat, esimerkiksi yllätyslaatikoiden eli loot boxien muodossa?

Mikä oikean uhkapelaamisen ja yllätyslaatikoiden ero on – vai onko sitä? Siitä otamme tässä jutussa tarkemmin selvää.

Mitä loot boxit ovat?

Loot boxit eli yllätyslaatikot ovat useissa videopeleistä löytyviä mysteerilaatikoita, joista on mahdollista saada peleissä hyödynnettäviä virtuaalisia palkintoja. Nämä palkinnot ovat käytännössä aina satunnaisia, ja mitä harvinaisempi palkinto on kyseessä, sen pienemmät todennäköisyydet sen saamiseen on.

Loot boxien ostamiseen käytetään useimmiten oikeaa rahaa tai sitten pelin omaa valuuttaa, jota voit ostaa tai ansaita hitaasti pelaamalla hieman pelistä riippuen. Tässä vain muutamia esimerkkejä, millaisia nuo ostettavat ja/tai ansaittavat laatikot voivat olla muodoltaan:

  • Virtuaaliset laatikot
  • Paketit
  • Arkut

Voit saada loot boxeista asioita, jotka ovat joko kosmeettisia tai sitten ne hyödyttävät sinua pelissä jotenkin. Pystyt saamaan esimerkiksi harvinaisen skinin aseeseesi, jolla on vain visuaalista arvoa, kun taas NHL:ssä hyvän ja arvokkaan pelaajan saaminen pakasta tekee joukkueestasi paremman, jolloin sinun pitäisi myös pärjätä paremmin.

Loot boxit lukeutuvat osaksi videopelien mikromaksuja, joilla peliyhtiöt tekevät nykypäivänä isoimmat voittonsa. Esimerkiksi erityisesti urheilupeleistään tunnettu EA eli Electronic Arts ansaitsi vuonna 2021 miltei 4 miljardia dollaria jatkuvasta tulomallista eli juurikin mikromaksuista. Itse pelien myynnistä tuli samaisena vuonna “vain” 930 miljoonaa dollaria.

Loot boxien taustalla gacha-mekaniikka

Loot boxeihin liittyy vahvasti termi gacha-mekanismi. Mitä se oikein tarkoittaa?

Gacha-mekaniikassa kyse on siitä, että peliä pelatessasi voit saada satunnaisesti palkintoja, mutta pystyt myös ostamaan niitä rahalla. Koko idea tässä on se, että harvinaisempien asioiden saaminen ilmaiseksi on todella hidasta tai toisinaan lähes mahdotonta, joten pelaaja voi etsiä oikotietä onneen ostettavien yllätyslaatikoiden kautta.

Pointti tässä on nimenomaan se, ettei rahan käyttäminen takaa harvinaisen tai edes hieman yleisemmän palkinnon saamista. Esimerkiksi EAFC:ssä pelaajia sisältävän virtuaalipakan avaaminen oikealla rahalla ei tarkoita automaattisesti sitä, että saat Kylian Mbappen tai Erling Haalandin tapaisen supertähden joukkueeseesi.

Videopelejä, loot boxeja ja palkintoja on monenlaisia

Kuten jo ylempänä lyhyesti mainitsimme, loot boxeja on olemassa montaa erilaista sorttia. Niiden sisältö on joko puhtaasti kosmeettista tai sitten sisällöstä on jonkinlainen virtuaalinen hyöty, jolloin sinun pitäisi ainakin paperilla pärjätä pelissä paremmin.

Tässä muutamia konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisia yllätyslaatikoita eri pelit sisältävät:

  • EAFC: Erihintaisia pakkoja, joista voi saada pelaajia omaan joukkueeseen. Pelaajia voi ostaa myös pelin omasta kaupasta pelaamisesta ansaittavilla kolikoilla, mutta niiden kalliin hinnan vuoksi parhaimpia yksilöitä yritetään saada pakkojen kautta oikealla rahalla tai samaisilla kolikoilla.
  • Counter-Strike: Aseiden eri ulkonäköjä eli skinejä sisältäviä yllätyslaatikoita, jotka tulee ostaa yhdessä erillisen avaimen kanssa. Skinit ovat harvinaisuudeltaan eritasoisia ja niistä on itse pelissä ainoastaan kosmeettinen hyöty.
  • NHL: Sama logiikka kuin EAFC:ssä, mutta nyt kyseessä on vain EA:n jääkiekkopeli.
  • Call of Duty: Pelistä on etenkin aiemmin löytynyt useita loot boxeja, joista on voinut saada pelaamiseen aseiden skinejä, varusteita sekä erilaisia emote-liikeanimaatioita omalle hahmolle.
  • Clash Royale: Supercellin kehittämä Clash Royale on yksi mobiililaitteiden suosituimmista peleistä. Se sisältää jalokivillä avattavia arkkuja, joiden kautta voit avata peliin uusia hahmoja ja samalla päivittää nykyisiä hahmojasi.

Loot boxien ja uhkapelaamisen yhtäläisyydet

Eivätkö yllätyslaatikot kuulostakin aika paljon uhkapelaamiselta? Sitä ne monessa mielessä ovatkin, ja siksi esimerkiksi THL vaatii loot boxien sääntelyn lisäämistä.

Tässä muutamia esimerkkejä näiden kahden yhtäläisyyksistä:

  • Kaikki perustuu tuuriin: Rahapeleissä voittaminen on puhtaasti onnesta kiinni. Sama pätee myös yllätyslaatikoihin, joiden sisältöön avaaja ei voi vaikuttaa millään tavalla.
  • Panoksena oikea raha: Nettikasinoilta löytyy silloin tällöin ilmaisbonuksia ihan kuten laatikoitakin voi saada joskus ilmaiseksi. Isossa kuvassa molemmissa käytetään kuitenkin enemmän oikeaa rahaa joko suoraan tai välillisesti kasinon/pelin oman valuutan kautta.
  • Addiktion riski on läsnä: Sekä rahapeleissä että yllätyslaatikoissa psykologiset ärsykkeet ovat vahvasti läsnä, ja siksi niihin voi muodostua addiktio. “Vielä yksi pyöräytys” on aika lailla sama asia kuin “vielä yksi pakka”.

Rahapelaamisen ja yllätyslaatikoiden eroavaisuudet

Vaikka rahapeleissä ja yllätyslaatikoissa on paljon samaa, eivät ne kuitenkaan ole täysin identtisiä.

Nettikasinot eivät esimerkiksi mahdollista rahapelaamista alaikäisille, kun taas yllätyslaatikot ovat sekä aikuisten että lasten ulottuvissa päivästä toiseen.

Uhkapelaaminen sisältää myös mahdollisuuden voittaa oikeaa rahaa, kun taas loot boxeissa kaikki on virtuaalista ja liittyy jollain tavalla itse peliin.

Kasinosivustojen pitää myös kertoa, millainen yksittäisen pelin RTP on ja kuinka todennäköistä voittaminen on. Tiukan valvonnan ja lakien vuoksi näiden lukujen kopelointi ei ole mahdollista. Monissa loot boxeissa todennäköisyyksiä kuitenkin piilotellaan ja manipuloidaan, mikä on epäreilua pelaajan kannalta.

Yllätyslaatikot ja uhkapelaaminen ovat siis samaan aikaan hyvin kaukana ja hyvin lähellä toisiaan. Mielestämme kumpikaan näistä ei sovellu lapsille, ja myös yllätyslaatikot pitäisi saada huomattavasti tiukemman sääntelyn piiriin.

Preludi.fi

Jos sinulla on kysymyksiä tai mainontaan liittyviä tiedusteluja, ota meihin yhteyttä.

Peludi.fi on ensisijainen lähteesi uusimmille uutisille, arvosteluille ja pelien sekä e-urheilutapahtumien kattauksille, tarjoten suoria lähetyksiä, otteluaikatauluja ja eksklusiivisia haastatteluja.

Copyright 2024 Preludi.fi

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation