Background

Voiko Pelaajana Vaikuttaa Peliyhtiöihin ja Peleihin?

Tämän päivän pelaaja ei ole enää vain passiivinen kuluttaja. Yhä useampi haluaa olla myös aktiivinen toimija, ja nimenomaan pelin ulkopuolella. Halutaan vaikuttaa pelien kehitykseen ja suuntaan. Pelikulttuuri ja -teollisuus onkin ihan erilaista tänään, kuin mitä se oli vielä jokin aika sitten.

Tekniset innovaatiot, netti ja some – niiden myötä vaikuttamiskanavien määrä on suorastaan ryöpsähtänyt. Kanavia ja uusia tapoja vaikuttaa peliyhtiöihin ja peleihin on enemmän kuin koskaan.

Palautteen antaminen peleistä

Pelaajien antama palaute on yksi isoimmista jutuista, millä pystytään vaikuttamaan peleihin. Peliyhtiöt seuraavat tarkasti pelaajilta tulevaa palautetta. Sitä voi tulla suoraan asiakaspalvelun kautta, pelialustojen arvosteluosioista tai sosiaalisesta mediasta.

Negatiivinen palaute johtaa jo aika usein merkittäviin muutoksiin pelissä. Voipa se vaikuttaa myös peliyhtiön toimintatapoihin. Monien isojen pelijulkaisujen jälkeen peliä on esimerkiksi päivitetty tai muutettu, kun pelaajat ovat joukolla lähteneet antamaan palautetta.

Pelikriitikot ja -bloggaajat ovat myös todella tärkeitä influenssereita. Heidän arvostelunsa ja mielipiteensä muokkaavat yksittäisten pelaajien käsityksiä pelistä. Sitä kautta niillä on iso vaikutus myyntilukuihin. Peliyhtiöt ovat tästä erittäin tietoisia. Ne lähettävät ennakkokappaleita ja muita etuja näille vaikuttajille saadakseen positiivista näkyvyyttä. Yksittäiset tyypit vetävät siis perässään valtavaa joukkoa, olipa kyse sitten videopelistä tai vaikkapa livekasinopelistä. Kokeile livekasinopelejä tästä.

Yhteisöllisyys ja faniyhteisöt

Erilaiset foorumit ja faniyhteisöt ovat myös isoja vaikuttajia. Monilla peleillä on ihan omia foorumeita, Discord-ryhmiä ja muita yhteisöalustoja. Niissä voi jutella pelistä, jakaa vinkkejä ja antaa tietenkin sitä palautetta. Tällaiset yhteisöt keräävät hurjia määriä pelaajia. Tämän kokoista kollektiivista ääntä peliyhtiöiden on vaikea jättää huomioimatta.

Faniyhteisöillä on valta vaikuttaa pelien kehittymiseen ja sisältöön. Esimerkiksi modaaminen eli pelien muokkaaminen fanien toimesta on yleistä. Moni huippusuosittu peli, kuten vaikkapa Skyrim ja The Sims, on saanut runsaasti lisäsisältöä ja uusia ominaisuuksia fanien tekemien modien kautta.

Peliyhtiöissä tämä on hyödynnetty. Ne jopa tukevat modiyhteisöjä tarjoamalla työkaluja ja alustoja modien jakamiseen.

Sosiaalinen media ja vaikuttajamarkkinointi

Sosiaalinen media on vaikuttamisen ykkösjuttu. X, Meta, Reddit ja muut somealustat ovat paikkoja, joissa voi keskustella ihan mistä vaan peleihin liittyvästä asiasta. Ja näiden keskustelujen yleisö on laajuudessaan ääretön.

Somevaikuttajaksi ryhtyminen onkin keino, jolla vaikuttaminen menee ihan uusille tasoille. Monet peliyhtiöt tekevät yhteistyötä suosittujen YouTube-pelaajien ja Twitch-striimaajien kanssa saadakseen peleilleen mahdollisimman laajaa näkyvyyttä.

Nämä vaikuttajat voivat sitten vaikuttaa miljooniin seuraajiin, mikä tekee heidän mielipiteistään ja suosituksistaan kullanarvoisia peliyhtiöille. Pelaajana voi vaikuttaa tähän valtavaan ekosysteemiin tukemalla niitä vaikuttajia, joiden sisällöstä ja uutisista itse tykkää, ja jakaa taas heidän videoitaan ja striimejään eteenpäin.

Boikotit ja kuluttajaliikkeet

On käynyt niinkin, että pelaajien tyytymättömyys on johtanut boikotteihin ja isompiin kampanjoihin. Näin voi käydä, jos peliyhtiö päättää tehdä päätöksiä, joita pelaajat pitävät erittäin epäoikeudenmukaisina tai haitallisina.

Esimerkiksi pelien mikromaksut ja muut kyseenalaiset rahastusmallit ovat herättäneet paljon kriittistä keskustelua. Lähtemällä boikotoimaan joukolla jotakin voidaan saada aikaan se, että peliyhtiöt muuttavatkin toimintatapojaan ja kuuntelevat huolellisemmin pelaajien toiveita.

Pelaajissa on voimaa

Pelaajat ovat tänä päivänä supervoimakas vaikuttajaryhmä. On monia tapoja vaikuttaa peliyhtiöihin ja peleihin. Palaute, yhteisöllisyys, sosiaalinen media ja boikotoinnit ovat kaikki hyviä välineitä. Niitä hyödyntämällä voi kertoa mielipiteensä. Vuorovaikutus tekee pelialasta paljon dynaamisemman ja responsiivisemman.

Pelaajilla on käsissään paljon enemmän valtaa kuin koskaan aiemmin. Peliyhtiöiden olisikin tärkeää kuunnella ja huomioida pelaajiensa tarpeita ja toiveita, jos tavoitteena on menestyä koko ajan muuttuvilla markkinoilla.

Preludi.fi

Jos sinulla on kysymyksiä tai mainontaan liittyviä tiedusteluja, ota meihin yhteyttä.

Peludi.fi on ensisijainen lähteesi uusimmille uutisille, arvosteluille ja pelien sekä e-urheilutapahtumien kattauksille, tarjoten suoria lähetyksiä, otteluaikatauluja ja eksklusiivisia haastatteluja.

Copyright 2024 Preludi.fi

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation