E-urheilijoiden suosimat videopelit muistuttavat yhä enemmän uhkapelejä. Pelintekijät ovat alkaneet liittää Counter-Strikeen ja muihin videopeleihin loot boxeja eli yllätyslaatikoita. Loot boxit sisältävät virtuaalisia esineitä, joista voi olla pelaajille hyötyä – tai sitten ei.
Pelaajat eivät tiedä loot boxin sisältöä etukäteen, vaan joutuvat ostamaan sian säkissä. Tämä tuo videopeleihin kasinopeleistä tuttua satunnaisuutta ja koukuttavuutta.
Loot boxit ovat osoittautuneet huikeaksi rahasammoksi, sillä pelaajat eivät voi vastustaa kiusausta ostaa pelissä tarvittavia esineitä.
Monien maiden viranomaiset ovat havahtuneet huomaamaan loot boxien koukuttavuuden. Suomessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on moittinut etenkin alaikäisille suunnattujen pelien yllätyslaatikoita.
Tässä artikkelissa selvitämme, ovatko videopelit muuttumassa kasinopelien kaltaisiksi, ja mitä haittaa tästä voi pelaajille olla.
Loot boxit eivät olepelejä, joita netticasinot tarjoaisivat, vaan videopelien sisäänrakennettuja uhkapeliominaisuuksia. Pelaajille annetaan mahdollisuus ostaa virtuaalisia esineitä, joista saattaa olla apua pelissä. Joissakin peleissä yllätyslaatikosta saattaa löytyä myös pelattava hahmo.
Loot boxit ovat nykyään erittäin yleisiä, ja niitä löytyy muun muassa näistä peleistä:
Lisäksi loot boxeja on alaikäisille suunnatuissa peleissä, mikä on ongelmallista monestakin syystä. Useimmat vanhemmat eivät haluaisi lastensa käyttävän rahaa virtuaaliesineiden ostamiseen. Myös loot boxien läheinen yhteys uhkapelaamiseen arveluttaa monia.
Loot boxeja voi hyvinkin sanoa uhkapelimuodoksi, koska pelaaja ei tiedä niiden sisältöä etukäteen. Yllätyslaatikot ovat myös osoittautuneet yhtä koukuttaviksi kuin kasinopelit.
Vaikka yllätyslaatikosta löytyvä skini ainoastaan muuttaisi aseen ulkonäköä, ostos tuntuu monista välttämättömältä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL on ottanut kantaa videopelien uhkapeliominaisuuksiin.
Sen mielestä loot boxeja pitäisi säännellä tiukemmin, koska niiden toimintamekanismi muistuttaa kasinoilla harrastettavaa rahapelaamista.
THL haluaisi pitää videopelit puhtaasti videopeleinä ja kasinot kasinoina. Viranomaisten tulee valvoa molempia tarkasti ja estää alaikäisten pääsy uhkapelien maailmaan.
THL:n mukaan loot boxit saattavat altistaa alaikäiset kokeilemaan rahapelaamista. Lisäksi THL:n tutkimuspäällikkö Sari Castrén on huolissaan tutkimustuloksista, joiden mukaan loot boxien ostaminen ja peliriippuvuus ovat yhteydessä toisiinsa.
THL:n mielestä loot boxit täyttävät uhkapelin tunnusmerkit, joten ne ovat Suomessa lainvastaisia. Suomen arpajaislaki nimittäin antaa ainoastaan Veikkaukselle oikeuden järjestää rahapelejä.
Poliisihallituksen arpajaishallinto on kuitenkin tarkastellut asiaa jo vuonna 2018. Silloin loot boxien todettiin olevan arpajaislain vastaisia rahapelejä, jos nämä ehdot täyttyvät:
Ainakin kaksi ehtoa täyttyy jokaisen loot boxin osalta. Laatikoiden sisältö on aina pelaajille yllätys, eikä videopelien julkaisijoilla milloinkaan ole lupaa arpajaisten järjestämiseen.
Tästä huolimatta Poliisihallitus päätti, etteivät pelkät loot boxit sinänsä riko lakia. Myöskään näiden pelien pelaamisessa tai striimaamisessa ei ole mitään laitonta.
Vaikka viranomaisemme ovat tietoisia loot boxeihin liittyvistä ongelmista, Suomi ei toistaiseksi ole kieltänyt niitä. Muutamat Euroopan maat sen sijaan ovat päätyneet tähän ratkaisuun.
Ilta-Sanomien artikkelin mukaan Alankomaat ja Belgia ovat kieltäneet loot boxit kokonaan. Pelivalmistajat joutuvat siis estämään loot boxien avaamisen näissä maissa. Jos satunnaisuuteen perustuva mekaniikka on keskeinen osa peliä, sen jakelu saatetaan kieltää.
Myös eurooppalaiset kuluttajajärjestöt ovat vaatineet viranomaisilta toimenpiteitä. Loot boxien tulevaisuudesta käydään tiukkaa vääntöä esimerkiksi näissä maissa:
Nähtäväksi jää, puututaanko loot boxeihin liittyviin ongelmiin lähivuosina kansallisen tason lisäksi myös EU-tasolla.
Sen lisäksi, että loot boxit muistuttavat nettiarpojen ostamista, ne ovat myös aivan konkreettisella tavalla yhteydessä uhkapelaamiseen. Esimerkiksi Counter-Striken loot boxeista paljastuvia skinejä voi käyttää vedonlyöntiin ja kasinopeleihin erityisillä skinikasinoilla. Pelin sisäisistä esineistä on siis tullut käypää valuuttaa vedonlyönnin maailmassa.
Skinivedonlyönnin suurin ongelma on se, että alaikäiset pääsevät sen kautta kokeilemaan uhkapelaamista. Tämä voi pahimmassa tapauksessa johtaa peliriippuvuuteen.
Tanskan peliviranomainen on jo puuttunut asiaan. Skinivedonlyöntiä ei ole varsinaisesti kielletty, mutta Tanska ei myönnä lisenssiä skinikasinoille. Todennäköisesti tämä toimenpide riittää, sillä Tanskan peliviranomaisen raportin mukaan vain 0,7 % maan asukkaista harrastaa skinivedonlyöntiä.
Esport ja rahapelien pelaaminen ovat viime aikoina lähentyneet toisiaan. Pelivalmistajat ovat lisänneet Counter-Striken kaltaisiin videopeleihin loot boxeja, joita pelaajat ostavat tietämättä niiden sisältöä etukäteen. Yllätyslaatikot ovat siis käytännössä sisäänrakennettuja uhkapeliominaisuuksia.
Lisäksi loot boxeista löytyviä skinejä käytetään vedonlyöntiin erityisillä skinikasinoilla. Viranomaiset pelkäävät, että yllätyslaatikot johdattelevat alaikäiset pelaajat rahapelaamisen maailmaan. Siksi loot boxit on jo kielletty Alankomaissa ja Belgiassa, ja monet muutkin Euroopan maat harkitsevat asiaa.
Jos sinulla on kysymyksiä tai mainontaan liittyviä tiedusteluja, ota meihin yhteyttä.
Peludi.fi on ensisijainen lähteesi uusimmille uutisille, arvosteluille ja pelien sekä e-urheilutapahtumien kattauksille, tarjoten suoria lähetyksiä, otteluaikatauluja ja eksklusiivisia haastatteluja.
Copyright 2024 Preludi.fi
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖✖
Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖