Tekoäly Heittää NPC-Hahmot Uuteen Aikakauteen
Pelimaailman kulisseissa kuhisee Pelistudiot ovat tänä vuonna puhuneet enemmän tekoälystä kuin grafiikkamoottoreista. NPC-hahmot eivät enää toista samoja tylsiä vuorosanoja, vaan osa niistä reagoi pelaajan käytökseen, muistaa aikaisempia kohtaamisia ja jopa keksii uusia juonilinjoja lennossa. Eräs indie-kehittäjä summasi muutoksen ytimekkäästi: “Jos ennen NPC oli pahvilätkä, nyt se on kuin näyttelijä, joka improvisoi vapaasti. Pelottavaa ja siistiä samaan aikaan.” Kehitysprosessi elää ihan uusissa mitoissa Tekoäly ei mullista vain valmiita pelejä, vaan myös niiden kehitystä. Työkalut voivat luoda luonnoksia ympäristöistä, testata tuhansia pelikuvioita yön aikana tai auttaa suunnittelijoita löytämään vaihtoehtoisia tarinarakenteita.Suuren studion tuottaja huokaisi kerran vähän huvittuneena: “Tuntuu kuin olisi saanut lisäaivot… mutta sellaiset, jotka eivät valita kahvitauoista.” Suomi ja pieni talouskierre mukana Suomessa peliala seuraa tilannetta tarkasti, koska automaatio voi vapauttaa kehittäjiä luoviin tehtäviin ja kiihdyttää kotimaisten studioiden tuotantovauhtia. Talouden näkökulmasta tämä voi tarkoittaa lisää vientiä ja uusia työpaikkoja, jos trendi osuu […]