Background

Näistä Syistä Menestyvät Yrityssivustot Panostavat Käyttökokemukseen

Nykyaikainen ja menestyvä yritys ottaa fyysisen liiketilan lisäksi hyvin huomioon myös digitaaliset asiat. Se näkyy esimerkiksi niiden verkkosivustoissa, joissa panostetaan käyttökokemukseen. Se on tärkeää monesta eri syystä, koska yrityksen sivusto antaa usein asiakkailleen ensivaikutelman yrityksestä.

Sen myötä tehdään ostopäätöksiä, varataan aikoja ja haetaan esimerkiksi tukea. Ne jäävät tekemättä, jos ympäristön käyttö ei ole sujuvaa. Tässä alla kerrotaan lisää syistä, joiden takia yrityssivustot ottavat käyttöön sujuvia käyttökokemusominaisuuksia eli tarjoavat helppokäyttöisen sivuston.

Ensivaikutelma syntyy jo sekunneissa

Käyttäjät saattavat muodostaa mielipiteensä sivustosta jo sekuntien aikana. Se tarkoittaa sitä, että he eivät pysy sivustolla välttämättä kuin hetken ajan. Näin käy helposti, jos sivuston käyttökokemus ei miellytä. Jos sivuston käyttö tuntuu vaikealta tai aikaa vievältä, sieltä aika varmasti poistutaan. Sinne ei sen jälkeen palata myöskään kovin helposti takaisin. Tässä on hyvänä esimerkkinä kasino ilman rekisteröitymistä. Sellaisissa pelipaikoissa  pääsee pelaamaan nopeasti, koska aikaa ei kulu ensin rekisteröintilomakkeiden täyttämiseen. Tällainen pelipaikka on mieluisa varsinkin heille, jotka eivät halua kuluttaa sivustolla hetkeäkään ylimääräistä aikaa.

Miten sivusto sitten voi antaa muillakin tavoilla hyvän ensivaikutelman, jotta asiakkaat eivät poistuisi sieltä heti? Se onnistuu mm. tarjoamalla selkeä ja visuaalisesti miellyttävä sivusto. Sivuston on hyvä antaa myös ammattimainen vaikutelma. Hyvään käyttökokemukseen vaikuttavat myös navigoinnin helppous, luotettavuus ja kaikki ensivaikutelmaan positiivisesti vaikuttavat asiat.

Kävijät pitää saada ohjattua kohti haluttuja toimenpiteitä

Sen lisäksi, että sivuston esteettiset asiat ovat kunnossa, pitää sivuston vielä pystyä ohjaamaan käyttäjänsä kohti haluttuja toimenpiteitä. Näin on syytä käydä, oli kyse sitten tuotteen ostamisesta, yhteydenottolomakkeen täyttämisestä tai vaikkapa uutiskirjeen tilaamisesta. Näitä toimenpiteitä ei pidä tarjota liian vaikeilla tavoilla eikä sijoittaa niitä sivustolle paikkaan, josta niitä on vaikea löytää. Kaikki eivät halua lainkaan uutiskirjeitä, mutta ehkäpä vain itselle mieluisia. Tässä yhteydessä on mahdollista tehdä käyttäjä tyytyväiseksi antamalla hänen valita vain itselle mieluisten uutiskirjeiden tilaaminen.

Menestyneet yritykset ymmärtävät myös, että käyttäjää ei pidä pakottaa toimimaan millään tavalla. Heitä voidaan ohjata tekemään asioita selkeillä ja mukavilta vaikuttavilla tavoilla. Se tarkoittaa esimerkiksi ostoprosessien yksinkertaistamista sekä selkeitä toimintakehotteita. Kun yhteystiedot löytyvät helposti, sekin tekee käyttäjistä tyytyväisempiä. Myös tietojen automaattisentäytön tarjoaminen ja vaiheittaisten lomakkeiden tarjoaminen lisäävät käyttäjien tyytyväisyyttä.

Luottamuksen ja uskottavuuden antaminen on tärkeää

Sivustolle tullessa jokaisen pitäisi ensin selvittää, että kyseessä on luotettava sivusto. Jos tämä asia halutaan esittää käyttäjälle nopeasti ja selkeästi, voidaan se tehdä monella tavalla. Kun asia selviää nopeasti, pysyy käyttäjäkin helpommin sivustolla. Jos asiakas epäilee vähänkään sitä, että sivusto ei ole luotettava, hän todennäköisesti poistuu sieltä välittömästi.

Myös uskottavuus on tärkeää, kuten luotettavuus. Ei ole hyvä, jos asiakas epäilee sivustolle tullessaan yrityksen palveluiden tai tuotteiden laadun olevan huonoja. Silloin sivuston ei tule olla hidas, sekava tai sisältävän virheitä. Kun sen käyttö on sujuvaa, antaa se samalla myös luotettavan ja uskottavan kuvan. Se tarkoittaa mm. sitä, että sivustolla on esillä sen sisältämät tietoturvaan liittyvät asiat.

Yksi tietoturvaan liittyvä merkki kertoo SSL-sertifikaatista. Se varmistaa sen, että kaikki tiedonsiirto käyttäjän ja sivuston välillä on suojattua. Myös hinnoittelun tulee olla avointa sekä toimitus- ja palautusehtojen olla selkeästi esillä. Asiakasarvioitakin on hyvä laittaa esille.

Hakukoneoptimointi vaikuttaa suoraan käyttökokemukseen

Monet käyttökokemukseen liittyvät asiat vaikuttavat suoraan myös hakukoneoptimointiin eli siihen, miten hyvin sivusto näkyy hakutuloksissa. Kun se näkyy hyvin, sivustolle saadaan enemmän käyttäjiä. Näkyvyyteen vaikuttavat esimerkiksi se, kuinka nopeasti sivusto latautuu, kuinka mobiiliystävällinen sen on ja millainen sen rakenne on.

Kun käyttäjäkokemus on hyvää, sivustolla vietetään enemmän aikaa, sieltä ei poistuta liian nopeasti ja siellä liikutaan enemmän sivulta toiselle. Kaikki nuo antavat hakukoneille positiivisia signaaleja. Samalla hyvät käyttäjäkokemukset ja hakukoneoptimointiasiat tukevat toisiaan ja sivusto menestyy yhä paremmin.

Kilpailuedun saavuttamisen tärkeys

Menestyneilläkin yrityssivustoilla on kilpailijoita. Kilpailu voi olla verkossa kovaakin. Tuotteet voivat olla hyvin samankaltaisia ja silti pitäisi erottua muista edukseen. Tässä yhteydessä käyttökokemukset ovat hyvin tärkeässä osassa. Ne voivat olla jopa ratkaisevina tekijöinä siinä, mikä yrityssivusto menestyy ja saa paljon käyttäjiä. Asiakkailla on tapana vertailla samankaltaisia vaihtoehtoja keskenään.

Jos sivusto toimii hitaasti, on vaikea käyttää tai vaikuttaa sekavalta, käyttäjä siirtyy aika varmasti toiselle samankaltaiselle sivustolle. Silloin sivusto menettää käyttäjänsä helpommalle ja miellyttävämmälle sivustolle. Menestyneille yrityssivustoille ei käy niin, koska asiat ovat niissä kunnossa. Eli ne asiat, joita tässä on mainittu jo useampi. Alla vielä muutama sellainen lisää.

Käyttäjäkeskeinen ajattelu tarjoaa liiketoimintahyötyä

Yrityksen ei tulisi miettiä ensisijaisesti sitä, mitä yritys haluaa viestiä. Sen sijaan pitäisi miettiä käyttökokemuksen kehittämistä, ja sitä mitä käyttäjät tarvitsevat ja millaisia ongelmia he voivat sivustolla kohdata. Tällaisen ajattelutavan suosimisesta saa paljon hyötyä liiketoimintaan.

Tällaisilla asioilla tarkoitetaan esimerkiksi käyttäjätestausta, analytiikan hyödyntämistä ja sivuston jatkuvaa parantelua. Menestyneet yritykset ottavat sivustoa tehdessä ja sitä parannellessa huomioon asiakkailta saamat palautteet. Kun asiakkaan ääni otetaan huomioon jo suunnitellessa verkkopalvelua, ollaan menossa jo heti alussa oikeaan suuntaan. Tällainen tyyli johtaa helpommin siihen, että asiakkaat ovat tyytyväisiä, uskollisia ja antavat sivustosta hyvää palautetta. Nämä asiat johtavat pitkällä aikavälillä hyviin tuloksiin.

Asiakastuen tarve vähentyy toimivan käyttökokemuksen myötä

Kun sivuston käyttö on helppoa ja se sujuu kaikilla tavoilla hyvin, on asiakkailla harvoin tarvetta saada asiakastukea. Sitä ei tarvita, jos asiakas löytää itse tarvitsemansa tiedot ja saa hoidettua asiansa itse ilman sen suurempien esteiden kohtaamista.

Sillä säästetään resursseja ja voidaan keskittyä tarjoamaan vaativampiin asioihin liittyvää asiakastukea. Eikä siitäkään ole varmasti haittaa, että samalla asiakastyytyväisyys kasvaa.

Yhteenveto

Menestyneet yrityssivustot eivät panosta käyttökokemukseen sattumalta, vaan siihen investoidaan paljon. Se maksaa itsensä takaisin monella eri tavalla. Asiakkaat pysyvät silloin tyytyväisinä ja sivustolta ei poistuta liian nopeasti.

Sivustoa tulee kehittää jatkuvasti lisää ja siihen liittyvät suunnitelmat tehdä tarkoin ja harkituilla tavoilla. Kyse ei ole vain kilpailussa mukana pysymisestä, vaan pääsemisestä sen kärkeen.

Preludi.fi

Jos sinulla on kysymyksiä tai mainontaan liittyviä tiedusteluja, ota meihin yhteyttä.

Peludi.fi on ensisijainen lähteesi uusimmille uutisille, arvosteluille ja pelien sekä e-urheilutapahtumien kattauksille, tarjoten suoria lähetyksiä, otteluaikatauluja ja eksklusiivisia haastatteluja.

Copyright 2024 Preludi.fi

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation