Uncategorized 14 Mikko July 10, 2025
Eräs tutkimusryhmä on arvioinut, että esports-vedonlyöntiala voisi tarjota jopa 100 miljoonaa asiakasta vuoteen 2029 mennessä, mikä merkitsisi lähes 30 miljoonan käyttäjän kasvua nykyisestä.
Ei ole mikään suuri salaisuus, että esports-vedonlyönti on merkittävä tulonlähde kilpapelaamisen maailmassa, mutta näiden ennusteiden, muun muassa 22Bet arvostelu, mukaan jopa 60 prosenttia kaikista tuloista liittyy vedonlyöntiin vuoteen 2029 mennessä.
Statistan keräämien ja BetIdeasin käyttämien tietojen perusteella on arvioitu, että maailmanlaajuisesti noin 74 miljoonaa ihmistä osallistuu esports-vedonlyöntiin jossakin muodossa. Tämän luvun odotetaan paisuvan noin 95,2 miljoonaan vuoteen 2029 mennessä.
On esitetty, että tänä vuonna esports-ala tuottaa 4,8 miljardin dollarin tulot, joista yli 2 miljardia dollaria liittyy vedonlyöntiin. Vuonna 2029 lukujen odotetaan nousevan 5,9 miljardiin dollariin ja 3,5 miljardiin dollariin.
Vuosia esports ja vedonlyönti ovat sopineet yhteen kuin maapähkinävoi ja hyytelö. Ne ovat toisiaan täydentäviä käsitteitä, jotka toimivat yhdessä samalla tavalla kuin perinteiset urheilulajit ovat toimineet jo vuosia. COVID-19-pandemia sai aikaan esports-vedonlyöntialan buumin, ja siitä lähtien on ollut hyvässä nosteessa.
Ennusteiden mukaan lähes 20 miljoonan amerikkalaisen odotetaan lyövän vetoa esportsista vuoteen 2029 mennessä. Se on valtava kasvu.
Helmikuussa 2010 Pinnacle oli ensimmäinen vedonvälittäjä, joka avasi esports-vedonlyöntimarkkinat, jolloin voitiin lyödä ensimmäistä kertaa virallinen veto perinteisestä esports-tittelistä StarCraft 2.
Esportsin suosion kasvaessa myös vedonlyönti lisääntyi – erityisesti pelaajien ja joukkueiden fandomien syntyessä. Joulukuuhun 2014 mennessä Pinnacle oli kirjannut yli miljoona esports-vedonlyöntiä. Pinnaclen nousu osui samaan aikaan, kun harmaat, sääntelemättömät uhkapelimarkkinat, joilla käytettiin pelin sisäisiä esineitä, syntyivät ja lopulta suljettiin. Tämä ala, jonka arvoksi on arvioitu jopa 7,4 miljardia dollaria huipullaan, sekä lisäsi esports-vedonlyönnin suosiota että pilasi sen maineen.
Esportsin kasvu herätti myös muiden ei-endemokraattisten vedonvälittäjien, kuten Unibetin, Bet365:n, William Hillin ja Dafabetin, huomion.
Kun vedonvälittäjät ottivat käyttöön omia esports-vedonlyöntivaihtoehtojaan ja yrittivät valloittaa arvokasta esports-yleisöä, ala koki jonkinlaisen sponsorointibuumin. Tätä ajanjaksoa tähdittivät sponsorisopimukset, kuten Fnaticin vuonna 2015 tekemä sopimus Dafabetin kanssa. Lisäksi jotkin kumppanuudet ovat sittemmin kehittyneet vielä pidemmälle sisällyttämällä niihin nimeämisoikeuksia, kuten Digntasin sopimus VIE.GG:n kanssa.
Seuraavina vuosina useat vedonvälittäjät käyttivät tätä markkinointitaktiikkaa auttaakseen esports-asiakkaiden houkuttelemisessa, ja useimmilla oli myös omia esports-tarjouksiaan.
Alex McBride, Pinnaclen esports-päällikkö, selitti, miksi sponsorointi on tullut niin olennaiseksi sekä vedonvälittäjille että esports-yksiköille tänä aikana.
”Esportsista tekee ainutlaatuisen se, että fanit seuraavat suosikkijoukkueitaan eivätkä välttämättä lähintä joukkuettaan kuten jalkapallossa”, McBride pohti. “Jos pystymme yhdistämään brändimme heidän joukkueeseensa, luomaan sisältöä, joka vetoaa heidän tarpeisiinsa, ja luomaan hienoja aktivointeja, jotka tuovat lisäarvoa joukkueelle, olemme jo valmiita luomaan suotuisan kokemuksen näiden fanien ja sen välillä, mitä haluamme saavuttaa.
“Esports-joukkueet ovat hyvin avoimia uusille ideoille ja tavoille olla yhteydessä yleisöönsä. Näille joukkueille kyse on kiinnostavan, hauskan ja ainutlaatuisen sisällön luomisesta, jota ei välttämättä olisi luotu ilman sponsorointia.”
Vedonlyönnin integroituminen esportsiin mahdollistui joidenkin pelinkehittäjien, kuten Valven, löysempien säännösten ansiosta, jotka sallivat vedonvälittäjien sponsoroida esports-joukkueita ja suuria turnauksia. Valven lähestymistapa poikkeaa monien muiden pelinkehittäjien, erityisesti Riot Gamesin, uhkapelien vastaisesta asenteesta, jota he ovat omaksuneet – ja omaksuvat edelleen – peleissään.
Kysyttäessä, olisiko esports-vedonlyönnin kulku ollut erilainen, jos Valven kaltaiset julkaisijat olisivat noudattaneet tiukempia säännöksiä, McBride sanoi: ”Kukaan ei voi koskaan sanoa totuudenmukaisesti, miten erilainen esports olisi vedonlyöntioperaattoreille, mutta tiedämme, että nousu olisi ollut paljon hitaampaa, jotta olisimme päässeet nykyiseen tilanteeseen.”
Alkuperäisen sponsorointibuumin jälkeen, joka on sittemmin laantunut hitaasti mutta tasaisesti – vaikkakin nyt jo suurelta osin Web3-buumin varjostamana – esports-vedonlyönnin historian toinen ratkaiseva hetki oli sääntelyn muuttuminen. Vuonna 2018 Yhdysvallat avasi oven vedonlyönnin sääntelylle kumoamalla vuoden 1992 ammattilais- ja amatööriurheilua koskevan lain (PASPA), jonka mukaan osavaltio ei saanut sponsoroida, ylläpitää, mainostaa, lisensoida tai sallia urheiluvedonlyöntiä. Tämä muutos tarjosi merkittäviä mahdollisuuksia vedonvälittäjille – sekä urheilussa että esportsissa.
”Esports-vedonlyönnin merkittävä tulovirta riippuu sen käyttöönotosta Yhdysvalloissa, ja se riippuu pitkälti siitä, kuinka avoimia lainsäätäjät ovat sisällyttämään sen vakiintuneen tai tulevan sääntelyn piiriin”, sanoi Rohini Sardana, Pinnacle Solutionin liiketoiminnan kehitysjohtaja.
Ehkä yksi merkittävimmistä tekijöistä esportsin koko kasvun kannalta oli COVID-19-pandemia. Kun lukemattomat ihmiset lukittautuivat koteihinsa ja perinteinen urheilu keskeytti toimintansa, pelaamisen suosio kasvoi ja esportsista tuli yksi ainoista urheilun kaltaisista välineistä.
Yhtäkkiä esports-tuotteeseen kiinnitettiin enemmän huomiota, urheilusimulaatioiden, kuten sim-racingin, suosio kasvoi, ja vedonvälittäjien oli käännettävä vedonlyöntitoimintansa niin, että ne pystyivät tarjoamaan enemmän esports-kertoimia asiakkaille.
Ison-Britannian rahapelikomission mukaan esports-vedonlyönnin bruttopelituotto (rahapelioperaattoreiden voittojen maksamisen jälkeen ennen toimintakustannusten vähennyksiä pidättämä summa) oli maaliskuussa 2019 maassa noin 50 000 puntaa. Huhtikuussa 2020 se oli 4,62 miljoonaa puntaa.
Jos sinulla on kysymyksiä tai mainontaan liittyviä tiedusteluja, ota meihin yhteyttä.
Peludi.fi on ensisijainen lähteesi uusimmille uutisille, arvosteluille ja pelien sekä e-urheilutapahtumien kattauksille, tarjoten suoria lähetyksiä, otteluaikatauluja ja eksklusiivisia haastatteluja.
Copyright 2024 Preludi.fi
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖✖
Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖