E-urheilu saattoi alkaa hyvästä. Sen alkuna voidaan pitää aktiivisten pelaajien halua aloittaa turnauksia toisiaan vastaan peleissä, jotka tarjosivat tähän mahdollisuuden.
Vähitellen tämä ilmiö tuli luonnollisesti myös itse pelistudioiden tietoon ja alkoi varsinainen eSport eli e-urheilun maailman luominen. On kyse
Samasta syystä toisille kasino on pelaamisen vaihtoehto voittamiselle, mutta siinä missä kasinoalalla on satojen vuosien historia, e-urheilu on vasta lähtökuopissaan, mutta kehitys- ja kasvunopeus on valtava.
Kilpapelaaminen on löytänyt oman paikkansa niin nuorten aikuisten, kuin vanhempien parissa ja sitä pelataan kaikissa ikäluokissa. Lisäksi monet maat kuten
ovat ottaneet e-urheilun osaksi eri tasojen ammatillisia koulutuksia. Kilpapelaamisen suuret turnaukset keräävät miljoonia katselijoita, isoja sponsoreita ja niissä liikkuu palkintorahoina miljoonat eurot – kyseessä ei ole enää vain pienen joukon pelailua, vaan kyse on maailmanlaajuisesti kasvavasta lajista, mikä kasvaa eritoten
Tätä ajatellen, ei siis ole mitenkään erikoista, että nykyään e-urheilun ympärillä voidaan laskea olevan yli 540 miljoonaa seuraajaa, josta iso osa on pelaajia, mutta paljon on myös muita osallistujia, katsojia, ja eri e-urheiluorganisaatioiden edustajia. Jokainen e-urheilutiimi, joka haluaa menestyä tarvitsee:
jotka mahdollistavat pelaajien harjoittelun, pelaamisen ja kehittymisen.
Pelaajista osa pelaa e-urheilun monipuolisia pelejä viihteeksi ja ajanvietteeksi, mutta iso osa pelaa pelejä täysin määrätietoisesti, kehittyen ja tavoitteellisesti. Isot pelit ja isoimmat turnaukset mahdollistavat jopa miljonääriksi tulemisen pelkästään yhtä peliä pelaamalla, kuten Suomessakin on jo tapahtunut useamman pelaajan osalta.
Suosituimmat e-urheilupelit ovat sellaisia, jotka ovat näiden vuosien aikana keränneet itselleen miljoonia pelaajia ja pelien seuraajia laajalti ympäri maapallon.
Tällaisia pelejä ovat mm.
E-urheilun pelit ovat vuosien varrella muuttuneet ja kehittyneet hurjasti. Ne tarjoavat pelaajille ja katsojille jatkuvasti uusia ja jännittäviä kokemuksia, mikä tietenkin kiinnostaa myös sponsoreita. Otetaanpa esimerkiksi Counter-Strike 2. Se on tutun CS:GO:n uudempi versio, ja sen tulo markkinoille sekä e-urheiluturnauksiin herätti aluksi pientä porua. Onneksi suurin osa tästä kohusta on jo laantunut.
Alaa seuraavat – niin pelaajat kuin fanitkin – tietävät, että isojen pelien takana on valtavia pelitaloja. Näiden firmojen homma ei ole vain kehittää pelejä, vaan myös kasvattaa tuottojaan. Suurimmat peliorganisaatiot toimivat nykyään ihan samalla tavalla kuin mitkä tahansa isot yritykset. Ne ovat bisneksiä.
Tämä e-urheilun perustuminen peliteollisuudelle on yksi suurimmista kritiikin syntysyistä. Eihän urheilu voi perustua johonkin digitaalisesti tuotettuun – tämä on perinteinen ajatusmalli, eikä enää niin määrittelevä joka puolella maailmaa.
Niillä on omat osastonsa:
Nämä organisaatiot pelaavat sitten toisiaan vastaan eri pelien liigoissa, joihin pääseminen maksaa useimmiten miljoonia dollareita. Suuret liigat kuten
Ne ovat muodostavat tämän kaiken selkärangan peliturnauksillaan ja miljoonien dollareiden turnauspalkinnoillaan.
Suurimmat turnaukset, kuten vaikkapa the International Dota 2:ssa tai League of LEgends World Championshis tai yksi uusimmista Riadissa pidetty Esports World Cup jakavat miljoonia voittorahoja ja avaavat samalla ovia uusille mahdollisuuksille laajojen medianäkyvyyksien kautta.
Aivan kuten kasinoalalla, myös e-urheilussa liikkuu miljoonat. Vuonna 2024 arvioitiin e-urheilun olevan reilun 1,8 miljardin dollarin arvoinen kokonaisuus. Kasvua on tullut lähinnä sponsoroinnin, mainostulojen ja isojen mediatalojen sopimusten kautta – ja maiden kuten esimerkiksi Malta ja Saudi-Arabia mukaan tulosta.
Pelkästään tämä saudien rahoittama Esports Worlds Cup jakaa yli 38 miljoonaa dollaria eri pelien palkintoihin, joukkuemestaruus tulee tuomaan yhdelle organisaatiolle seitsemän miljoonaa dollaria – turnauksessa on mukana 200 organisaatiota ja yli 2000 pelaajaa 24 eri pelissä. Pelkästään tämän yhden turnaukset shakkimestari vie mukanaan 1,5 miljoonaa.
Siinä missä turnauksissa on tarjolla miljoonia, itse pelit ovat useimmiten perustasolla saatavilla maksutta, mikä onkin mahdollistanut jokaiselle e-urheilu pelille valtavan massan pelaajia ja pelien seuraajia.
E-urheilu on kasvanut valtavaksi ilmiöksi, paljon pelkkää pelaamista syvemmäksi kokonaisuudeksi. Se on oma ekosysteeminsä, missä pelaajia ja pelejä seurataan intohimoisesti, aivan kuten mitä tahansa perinteistä urheilulajia, vaikka sitten jalkapalloa.
Mikä e-urheilussa sitten vetoaa? Pelitapa tietysti, mutta myös mahdollisuus tienata rahaa. Summat alkavat olla jo lähes samaa luokkaa kuin tenniksessä, jääkiekossa tai koripallossa. Jalkapallon tähtien palkkioihin on vielä matkaa, mutta silti e-urheiluturnaukset ovat jo täyttäneet areenoita ympäri maailmaa. Kymmenet tuhannet fanit ovat saapuneet paikan päälle seuraamaan kamppailuja, ja miljoonat ovat seuranneet niitä netissä Twitchin kaltaisten palvelujen kautta.

Pelaajillekaan e-urheilu ei ole vain peli; se on elämäntapa, johon liittyy paljon muutakin. E-urheilijaa ei välttämättä aina nähdä samalla tavalla ammattilaisena kuin vaikkapa jalkapalloilijaa, mutta menestyäkseen e-urheilussakin pitää harjoitella ahkerasti, omaa oikeanlaiset ominaisuudet ja onnistua oikealla hetkellä.
Vain näin voi saada mahdollisuuden kokeilla siipiään kansainvälisellä tasolla. Tuhannet pelaajat omistavat koko “uransa” matalampiin sarjoihin saamatta koskaan tilaisuutta todistaa osaamistaan. Se on ihan sama juttu kuin jalkapallossa: sadat tuhannet potkivat palloa ympäri maailmaa saamatta koskaan tilaisuutta loistaa televisiokameroiden edessä miljoonille katsojille.
E-urheilijan ammatti on myös lyhyt. Tähän mennessä on nähty vain muutama pelaaja, jotka ovat pärjänneet pari vuotta ammattilaisena palamatta loppuun. Osa on yrittänyt oman pelaajauransa jälkeen valmentamista. Valmentaminen on kuitenkin hieman eri asia kuin pelaaminen.
E-urheilu ei ole vielä tavoittanut huippuaan lähellekään.
E-urheilu on huipulla miljoonien dollareiden palkkioiden arvoista, mutta vain todella harvat yltävät tälle tasolle. Suomalaiset pelaajat löysivät tämän polun muutama vuosi sitten-
Nämä suomalaiset pelasivat samaa peliä osittain eri organisaatioissa: eli Dota 2, ja sen The International turnauksen voittojen kautta. Sen sijaan suomalaiset tykkäävät pelata sekä CS:n uutta versiota, että pelin tyyppistä Valorant peliä yltämättä kuitenkaan joukkueena aivan maailman kärkeen.
Joukkueet kuten
yrittivät, mutta sittemmin vain ENCE on huipun lähellä, sekin ilman suomalaisia pelaajia. Mitä tämä kertoo suomalaisista pelaajista?
E-urheilun huippu on kapeampi kuin muiden urheilulajien. Pelaaminen on tasaista aivan huipulla ja erot syntyvät tiimien yhteistyön kautta, siksi e-urheilussa itse organisaatiolla ja sen tuomilla voimavaroilla on mahdollista nousta turnausten voittajaksi, ja jatkaa samalla tasolla pidempi aika. E-urheilu on kuitenkin korkeimmalla tasolla vaativa laji, varsinkin henkisesti.
Jos sinulla on kysymyksiä tai mainontaan liittyviä tiedusteluja, ota meihin yhteyttä.
Peludi.fi on ensisijainen lähteesi uusimmille uutisille, arvosteluille ja pelien sekä e-urheilutapahtumien kattauksille, tarjoten suoria lähetyksiä, otteluaikatauluja ja eksklusiivisia haastatteluja.
Copyright 2024 Preludi.fi
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖✖
Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖