Pelkkää kansainvälistä viestintää ei enää ole!

Alueellisen ja valtakunnallisen mainonnan lisäksi ei enää kannata suunnitella pelkkää kansainvälistä viestintää. Se ja kansojenväliset urheilukilpailut kuuluvat edelliselle vuosituhannelle.

Nykyään kotimaansa rajojen ulkopuolelle suuntaavan yrityksen on panostettava ulottuvuudeltaan sellaiseen viestintään, mikä pystyy ylittämään rajat ja läpäisemään mediakentän niin, että se puhuttelee yksilöä siitä huolimatta, missä hän asuu ja mikä hänen taustansa on.

Yksinkertaista menestysreseptiä ei ole, mutta asian monisärmäisyyden vuoksi alan ammattilaiset säästävät sinulle rahaa ja aikaa. Varsinaisessa toimeksiannossa määritellään markkinat ja kohderyhmät, minkä perusteella toimisto laatii paketin, jossa sosiaalinen ja perinteinen media on valjastettu yrityksen ja tuotteen puolestapuhujiksi. Sen jälkeen tuotetaan ennalta määritellyt kieli- ja kulttuuriversiot.

On huomioitava, että globalisaation vanavedessä maantieteellisten rajojen sisälle on syntynyt useita rinnakkaismarkkinoita, jotka voidaan haravoida, määritellä ja tavoittaa aikaisempaa paljon tarkemmin. Ajatellaanpa vaikka vajaata miljoonaa Yhdysvalloissa asuvaa suomensukuista amerikkalaista tai suomalaista. Aikaisemmin suomalaisen musiikin tarjoaminen heille oli sattuman kauppaa. Nyt he voivat valtameren takana halutessaan kuunnella ja ostaa sinivalkoisia säveliä vaikkapa kappale kerrallaan.

Meno uusille markkinoille helpottuu jos maan taikka alueen sekä niiden kohderyhmien kulutus- tai ostotottumuksista on etukäteistietoa. Samoin heidän kulttuurinsa ja taustansa vaikuttaa todistettavasti ostokäyttäytymiseen. Tuote tai brändi on lanseerattava räväkästi mutta kohderyhmän ehdoilla. Tarinan on oltava uskottava ja useaan kertaan valmiiksi pureskeltu. Se ei saa herättää negatiivista huomiota eikä loukata. Tarinan on kestettävä vertailu sikäläisillä markkinoilla jo olevien tuotteiden kanssa.

Markkinoinnin taso nostettava samalle tasolle tuotteiden ja muotoilun kanssa!

Suomalainenkin markkinointihistoria pursuaa onnistumisia ja epäonnistumisia. Meidän rehellisten suomalaisten on jälleen kerran myönnettävä, että häviämme kansainvälisessä markkinoinnissa ainakin amerikkalaisille ja ruotsalaisille. Siksi epäonnistumisia tulisi kaikin tavoin välttää.

Suomalaiset tuotteet ja muotoilu kestävät kovatasoisenkin vertailun. Osaamisemme on huippuluokkaa. Nostetaan rajat ylittävä markkinointi samalle tasolle. On käännettävä kaikki kivet ja otettava pienimmätkin yksityiskohdat huomioon. Vain sillä tavoin sinivalkoiset tuotteet raivaavat tietään alati uusille markkinoille aikaisempaa tehokkaammin.

Tähtäätkö globaaleille markkinoille? Soita meille niin suunnitellaan yhdessä lähtölaskenta!

Kirjoittaja

Sakri Viklund Sakri Viklund
Communications Manager, Green Company Effect

Preludi on nyt yhtä Creamedian kanssa.

Sama tiimi jatkaa, mutta yhdistyneessä viestintä-ja mainostoimistossa osaavia käsiä on entistä enemmän!

Siirry sivuille