Mietitkö brändimuutosta?

Tässä pari ajatusta aiheesta.

Olen tässä vuosien ajan harrastanut varsin ammattimaisesti tutkivaa journalismia suurten strategisten muutosten ja myös pienempien brändimuutosten parissa. Voisin tässä yksinkertaisesti rohkaista kaikkia tekemään se muutos, jos siltä tuntuu – ja tee se päätös nyt. Kukaan ei koskaan ole sanonut, että olisi pitänyt odottaa vielä yksi vuosi.

Ja jos haluat omaan Brändiisi kommentteja – saa kysyä suoraan minulta.

Pari Case esimerkkiä:

  1. Suuri muutos, 8 vuoden työmaa, Sievitalo – tuote- ja yrityslanseeraus

  2. Pieni muutos, LVIS-palvelu, logon ja yleisilmeen rohkea muutos

  3. Tarpeellinen muutos, nimenmuutos, Creative Preludi.

1. SIEVITALO Oy (Perustettu 05.04.2011)

Koskelan Rakennusliikkeenä tunnettu alueellinen toimija tuli palaveeraamaan kanssamme, että haluttaisiin myydä enemmän taloja. Sievitalo oli valittu nimeksi ja lähdettiin tekemään eräänlaista Suomalaista yrityshistoriaa.

Strategian ensimmäiset ja tärkeimmät ohjeet olivat:

  • Koskaan ei puhuta uudesta talovalmistajasta
  • Kaiken materiaalin pitää näyttää siltä kuin taloja olisi tehty jo vuosia (mikä itseasiassa oli totta – niitä tehtiin 15 vuotta, mutta eri nimellä) jne…
  • Meidän tehtävänä täällä viestintäosastolla oli tehdä kaikesta mahdollisimman vakuuttavaa.

Liikevaihto vuonna 2012 oli 3,2 Meur ja vuonna 2016 27,2 Meur (lähde: asiakastieto.fi).

Preludin tehtävänä ulkopuolisena, palkattuna viestinnän ja markkinoinnin hoitajana oli pitää huolta lähes kaikesta näkyvästä. Tietysti verkkosivut, talomyyntiesitteet, painotyöt, tv-mainokset, messumateriaalit, valomainokset ja teippaukset, annoimme osamme jopa työvaatteisiin, joten se oli todella kokonaisvaltaista suunnitellun strategian mukaista työtä. Sievitalo on kasvanut jo mittoihin, että heillä on omaa henkilökuntaa hoitamaan markkinoinnin vaatimia toimenpiteitä ja meille sinkoilee enää satunnaisia tehtäviä ja voidaan sanoa, että kätilöhommat on tehty.

Mitä tästä opimme: Oikein suunniteltu brändimuutos voi olla menestys, mutta silloin pitää luopua kokonaan siitä mitä oli ennen. Aloitettava kokonaan kaikki uudestaan ja tähdättävä ISOKSI. Koko prosessi pitää olla tarkoin valvottu ja pitkäjännitteisyys ei ole pahasta.

Tärkeää toki oli myös se, että SIEVITALO tuotteena on loistava ja monelta osin uniikki + henkilökunta on äärimmäisen motivoitunut!

2. Kokkolan LVIS-Palvelu

Erittäin perinteisen ja alueella tunnetun sähkö- ja lvi-liikkeen julkisivun ja brändin muutos 2017. Muutosvaihe on toisaalta vielä kesken, eli kyseessä on hyvin tuore tapaus. Esimerkiksi tätä kirjoittaessa heidän verkkosivut ovat vielä vanhat ja sieltä voi käydä kurkkaamassa entistä visuaalisuutta.

Aiemmin yritys oli sitoutunut Hanakat -ketjuun ja oli myös väritystä myöten perinteikkään ja vähän vanhahtavan Hanakat -ketjun näköinen.

Rohkea muutos lähti logosta:

Ennen

Nyt

Muutos: Tehdään uusi logo, uusi värimaailma ja sitä myöten kaiken visuaalisen materiaalin muuttaminen. Tässä projektissa emme siis istuneet strategisten palavereiden mielessä pöytään, vaan tehtiin yhtiön johdon haluamat rohkeat muutokset.

Tulos: Haastattelin alkuvuodesta 2018 yhtiön johtajaa Steve Kålaa ja hän kertoi asian aika selkeästi: ”Mikään ei ole muuttunut”. Keskustelimme toki paljon laajemminkin, mutta haluaisin korostaa sitä, että yrityksen nimen / värin / autoteippausten yms. muuttaminen ei tee suurtakaan vaikutusta liiketoimintaan heti, vaan usein pidemmän ajan kuluessa ja aina parantaen mielikuvaa/myyntiä. Näinkin suuri muutos jää joillakin aloilla pitkäaikaisten asiakassuhteiden myötävaikutuksella huomaamatta. Hassua – mutta totta.

3. Mainostoimisto Heinäkuu – Creative Preludi

Teimme myös omaa tutkivaa journalismia.

Oma toimintaympäristö oli muuttunut ja asiakkaiden kontaktit alkoivat olemaan ympäri Eurooppaa ja kansainvälistyminen näytti ja näyttää lisääntyvän. Teemmehän töitä myös brändeille kuten: Umbro, NewBalance, Barbour jne. (oli pakko paukuttaa henkseleitä :) ). Ymmärrät, että Mainostoimisto Heinäkuu ei toimi millään kielellä, joten se oli muutettava.

Tartuimme rohkeasti härkää sarvista – vaihdoimme nimen.

Tulos: Juuri mitään ei tapahtunut. …. Siis ei ainakaan mitään huonoa!

Tämä vain muistuttaakseni sinua, että tee se rohkea muutos nyt, jos siltä tuntuu. Vanhat asiakkaat eivät jätä yritystäsi muutoksen takia. Ilma raikastuu pienelläkin muutostyöllä ja antaa mahdollisuudet uuteen menestykseen.

Esimerkkejä on valtavasti 20-vuoden urani ajalta ja niistä monia en voi näin julkisesti jakaa, mutta mielelläni autan sinua tekemään muutostyötä, jos sellaista apua tarvitset.