Mainostoimiston käyttöohje – Säästä ja tee parempia tuloksia

Oletko joskus pettynyt mainostoimistoyhteistyöhön? Väitän, että syitä löytyy molemmista osapuolista. Pääsyynä on, että tekijät ja tilaaja eivät ole ymmärtäneet työnjakoa ja omia roolejaan projektissasi.

Mainostoimistoyhteistö lyhyesti

  1. Työ käynnistyy, kun asiakas antaa toimeksiannon eli briiffin
  2. Mainostoimisto suunnittelee briiffin pohjalta ehdotuksia
  3. Mainostoimisto tuottaa hyväksytyn ehdotuksen mukaiset tuotteet

Kun päätät mitä mainostoimistoa käytät, hinta ei saa olla ainoa ratkaiseva tekijä

Tuloksellinen yhteistyö vaatii henkistä yhteisymmärrystä ja mainostoimiston on ymmärrettävä yrityksesi toimintaa ja liiketoimintaan vaikuttavia tekijöitä. Sinä asiakkaana johdat yhteistyötä ja olet vastuussa markkinointipäätöksistä.

Kokenutta mainos- tai viestintätoimistoa kannattaa tietysti käyttää markkinointipäätösten sparraamisessa.

Panosta toimeksiantoon — Hyvällä toimeksiannolla vältät ongelmia, säästät rahaa ja pääset tehokkaampiin tuloksiin

Tekijöiden ja asiakkaan pitää yhdessä päättää miksi asioita tehdään ja mitä niillä halutaan saavuttaa. Itsestään selvää? Silti liian usein asiakkaat ovat hukassa yrityksen markkinoinnin tavoitteiden kanssa ja tekijät joutuvat vain arvailemaan mitä pitää tehdä. Asiat tulee tehtyä moneen kertaan ja lopulta päädytään tehottomiin ratkaisuihin, jotka tulevat kalliiksi menetettyinä tuloina. Se on huonoa bisnestä molemmille.

…Mä en tiedä markkinoinnista mitään, tee sä kun tiedät paremmin

Joskus olen saanut toimeksiantoja malliin "mä en tiedä markkinoinnista mitään, tee sä kun tiedät paremmin". Silloin ollaan hyvin lähellä varmaa epäonnistumista. Tekijöiden pitää tällöin osata markkinointisparraus ja kysyä oikeita kysymyksiä ja auttaa tekemään tarvittavat määrittelyt. Joskus löytyy myös kompetenssia koko liiketoimintamallin kehittämiseen. Asiakas ei voi olla aina markkinoinnin ammattilainen vaikka joutuu siitä vastuussa olemaankin.

Perusteellinen ja tiivis mainostoimistoyhteistö voi tuntua kalliilta investoinnilta, mutta tehokas markkinointi maksaa itsensä takaisin hyvänä kassavirtana.

Kirjoittaja

Preludi on nyt yhtä Creamedian kanssa.

Sama tiimi jatkaa, mutta yhdistyneessä viestintä-ja mainostoimistossa osaavia käsiä on entistä enemmän!

Siirry sivuille