Brändistä nauttiminen

Brändi on lupaus tuotteen tai palvelun tuottamasta elämämyksestä. Brändi voi olla kuin "rakkautta ensi silmäyksellä".

Henkilöbrändi

Meidän kaikkien tuntema mediapersoona, miljonääri, ja DIILI, Donald Trump loihe lausumaan eräässä kirjassaan: ”Menestyäksesi – tee ensin itsestäsi brändi” (Trump 2004, How to get rich)

Kaikille itsensä brändääminen ei tietenkään sovi tai ole edes tarpeellista, mutta mietitäänpä mitä sillä voidaan saavuttaa. Massat ovat liikuttuneet ja liikkuneet jopa pelottavalla voimalla henkilöbrändien avustuksella. Otetaan muutama historiallinen esimerkki: Hitler, Stalin, Lenin jne. Mukavampia henkilöbrändiesimerkkejä löytyy lukuisia musiikin ja elokuvateollisuuden puolelta: Michael Jackson, Elvis, Amy Winehouse jne.

Yrityksen brändi

Yritykselle brändi on kuin ihmiselle sielu. Asiakkaat ja yhteistyökumppanit luovat omassa mielessään mielikuvan yrityksestä ja sen brändistä. Yrityksen tehtävänä onkin muokata tätä ”vapaata tahtoa” niin, että mielikuva olisi haluttava ja postitiivinen.

Brändi voi olla kuten Richard Bransonin monialayhtiö Virginillä:
…olla laadultaan paras mahdollinen
…olla innovatiivinen
…tarjota hyvä vastine rahalle
…poiketa selvästi nykyisistä vaihtoehdoista
…sisältää jotain hauskaa tai HÄVYTÖNTÄ!

NAUTTIMINEN

Blogin otsikkoon päästäkseni takaisin täytynee nämä brändinrakentamisen perusajatukset vetää yhteen hieman poikkeavalla tavalla.

Kun yritys on saatu kokonaisuudessaan tukemaan haluttua brändiä.
Kun mainonta, palvelu, yhteiskuntasuhteet, henkilökunta… kaikki ovat kuosissa.
Kun asiakkaat haluavat yrityksen tuotetta sen hyvän maineen vuoksi.
Kun yhtiön johdossa on hahmo jota kunnioitetaan.
Kun…
Kun…

Silloin ollaan tultu nauttimisvaiheeseen. Henkilökunta voi hyvin, koska ovat ylpeitä yrityksestään. Asiakkaat ovat tyytyväisiä saadessaan hyödykettään haluamaltaan taholta. Pankit myöntävät mielellään rahoitusta vakaalle yritykselle. Alihankinta, ostot ja koko infrastruktuuri toimii kuin rasvattuna.

Mielestäni tähän on pyrittävä – vai oletko eri mieltä?

Preludi on nyt yhtä Creamedian kanssa.

Sama tiimi jatkaa, mutta yhdistyneessä viestintä-ja mainostoimistossa osaavia käsiä on entistä enemmän!

Siirry sivuille