Mobiilioptimointi on nyt tärkeämpää kuin koskaan

Internetiä käytetään kokoajan kasvavassa määrin älypuhelinten ja tablettien kautta. Mobiililaitteille optimoidut sivut ovat paitsi miellyttävämpiä käyttää, ne myös tulevat yhä paremmin esille Googlessa.

Google suosii mobiilioptimoituja sivustoja

Jo vuonna 2015 Google hakuja tehtiin enemmän mobiililla kuin tietokoneella. Google onkin alkanut suosimaan mobiilioptimoituja sivustoja, ja muuttanut algoritmiaan mobiilioptimoitujen sivustojen hyväksi. Näin mobiilioptimoidut sivustot sijoittuvat mobiililaitteiden käyttäjien hakutuloksissa korkeammalle.

Helmikuussa 2015 Google julkisti algoritmimuutoksen, jonka jälkeen mobiilioptimoidut sivustot tulivat paremmin esille mobiililaitetta käytettäessä. Tämän johdosta mobiilioptimoimattomien verkkosivujen kävijämäärät romahtivat 10 prosenttia. Tapahtumaa kutsuttiin nimellä ”mobilegeddon”. Viime vuoden toukokuussa Google päivitti algoritmiään taas entistä mobiiliystävällisemmäksi. Tällä kertaa mobiilioptimoitujen sivustojen näkyvyys nousi entisestään ja optimoimattomien sivustojen näkyvyys laski.

On selvää, että internetin mobiilikäyttö on tullut jäädäkseen, eikä vanhaan enää ole paluuta. Viime vuonna yli puolet Googlen hauista tehtiin mobiililaitteilla, ja ensimmäistä kertaa yritykseen tutustuttaessa mobiililaitteet ovat vieläkin suuremmassa osassa. Yritysten kannalta mobiilioptimointiin satsaaminen on siis nykyään välttämättömyys. Googlen uskotaankin tulevaisuudessa yhä enemmän suosivan nopeasti avautuvia, käyttäjäystävällisiä sivuja.

Mistä tiedän onko sivustoni mobiilioptimoitu

Sivuston mobiilitystävällisyyden voit tarkistaa Googlen tarjoamalla sovelluksella.

Kun sivusto on mobiilioptimoitu, se avautuu oikein näytön koon mukaan, eikä sivuston selailijan tarvitse zoomailla nähdäkseen sivuston sisältöä paremmin. Mobiilioptimoidut sivut ovat miellyttäviä käyttää ja ne myös avautuvat nopeammin kuin optimoimattomat sivustot. Mobiilissa toimivat kotisivut eivät ole enää vain kilpailukeino, vaan must -juttu!

Mikäli sivustosi ei vielä ole mobiilioptimoitu, kannattaa päivitys tehdä mahdollisimman pian. Ota yhteyttä ja pyydä meiltä tarjous!

Kirjoittaja

Riikka Markkula Riikka Markkula
Marketing Intern